søndag 16. september 2007

Nå har vi vært her i hele tre uker!

Mmm, søndag. Strålende sol og bortimot 30 grader i skyggen. Vi tok turen til den botaniske hagen og satt og leste i bøkene våre. Marie leser en eller annen trist bok om Afghanistan og jeg leser The Book of General Ignorance. Kjempeartig bok! Visste du f.eks. at dere, nord for ekvator, kan se to galakser (Melkeveien og Andromeda) med det blotte øyet? Mens vi, her i sør, kan vi se de store og de små "Magallanic"-skyene. Og forresten, så er visst halvmånen her liggende - som en vugge (se bildene). Men uansett, rett før klokka i kommunehuset slo seks, gikk Marie på jobb og jeg kjøpte meg en medium BigMac-meny til (fantastiske) 28 kroner. Mmm!

Her om dagen sto det en politibetjent på hvert gatehjørne i et av Brisbanes travleste kryss. En mann stod og fikk en bot når vi passerte. Vi forstod ikke helt hva dette var, men da vi så at en mann ble vinket over av politimannen etter han hadde krysset veien på rød mann, forstod vi kjapt hvorfor. Dette syntes jeg var så spennende å se på, at vi bare måtte sette oss ned på Starbucks rett ved og følge med. Person etter person passerte veien på rød mann og fikk 30$ (150 kr) i bot. Kjempespennende! Men jeg vet ikke helt hva jeg synes om det.
I norsk lov er det hvertfall slik at om du bryter en lov du ikke visste eksisterte, så er du ikke skyldig. Det skal selvfølgelig mye til at du ikke vet at en lov eksisterer, men samtidig så er det nå slik at vi kanskje ser på rød mann som en sovende lov. Så lenge du ikke hindrer trafikken og det er klart, er det vel bare trafikk-flyt at den ledige tiden brukes? Når en person ser at det står en politimann på andre siden i oransje refleksvest, men likevel passerer veien, så vil jeg si du har et godt argument for at du ikke visste at det var ulovlig.

Vi har vært på visninger bortimot daglig den siste uka. Håper på hvertfall ett positivt svar til uka. På tirsdag eller noe sånt flytter vi midlertidig inn til skiftslederen til Marie, Chris. Der bor vi til vi har fått leilighet eller til han selv flytter, om to uker.

Nye bilder

Film

Ingen kommentarer: